Reisverslagen USA, Canada & Alaska

guestbook

English

terug

In 2000 hebben we onze Mercedescamper vanuit Rotterdam naar de USA verscheept. Het plan was om een half jaar door de Verenigde Staten te reizen, maar we raakten verknocht aan dit continent met het vele wildlife, prachtige natuurparken en vriendelijk bewoners. We bleven er maar terugkomen.

Klik op de jaartallen om de reisverslagen te lezen.

2000 maart - september 2000
Onze eerste kennismaking met de USA, reizend door de staten Georgia, South Carolina, Florida, Alabama, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona, California, Nevada, Utah, Wyoming, Montana, Idaho en Washington. In Canada reizen we door British Columbia (eerste keer vissende beren in Hyder), Alberta, Yukon Territory en North West Territories. In Alaska geeft onze 26 jaar oude Mercedescamper het op. Na een langdurige reparatie kunnen we toch verder reizen, maar besluiten begin 2001 onze bus in te ruilen voor een Amerikaanse pick-up truck met camper.

2001 januari - oktober 2001
In januari trotseren we de kou en sneeuw en zakken dan naar het zuiden. We bezoeken veel Nationale Parken in Utah, Arizona, New Mexico, Texas, Colorado en Wyoming. Na Canada's beroemde parken Banff en Jasper rijden we de meest noordelijke route door Canada naar de Dempster Highway. Alaska krijgt dit een uitgebreid bezoek. In Hyder zien we vissende wolven! We leren steeds meer wildlife fotografen kennen en beginnen ons meer te interesseren in het fotograferen van wilde dieren. In Churchill fotograferen we ijsberen.
We doen een poging om naar Mexico te gaan, maar krijgen autoproblemen en keren voortijdig terug.

2002 oktober 2002
Voor het eerst hebben we problemen de USA binnen te komen, maar na een verhoor van een uur komen we het land toch binnen. We gaan zuidwaarts om de winter in Mexico door te brengen.

2003 november - december 2003
Dit is het eerste jaar dat we met een digitale fotocamera schieten, in Grand Teton fotograferen we elanden in de sneeuw en gaan daarna zuidwaarts. We gaan naar het prachtige Bryce Canyon, het overgewaardeerde Zion, behaaglijke Tecopa Hot Springs, Bosque del Apache National Wildlife Refuge en vieren Oud & Nieuw met vrienden in Organ Pipe. De rest van de winter brengen we door in Mexico.

2004 april - oktober 2004
April in Yellowstone, de maand mei thuis in Nederland, opnieuw douaneperikelen in Chicago, juni in Yellowstone en dan 35 dagen in Hyder. Voor het eerst horen we over de prachtige toendrakleuren in Denali, Alaska. We nemen vele malen daar de bus het park in. Nog een keertje Hyder. We bezoeken vrienden in Colorado en overwinteren in Mexico.

2005 mei 2005
We brengen een maand door in Yellowstone en rijden dan cross country naar de oost kust om onze camper naar Zuid Amerika te verschepen.

2006 augustus - november 2006
We pikken onze verscheepte camper op in Houston, Texas en sjezen naar Hyder, Alaska. Daar horen we voor het eerst van Bella Coola, waar grizzlyberen naar zalm vissen. Verder bezoeken we Jesper en Banff in Canada en brengen de rest van het najaar in Yellowstone door. We sneeuwen in Grand Teton. De winter verblijven we in Nederland.

2007 mei - oktober 2007
Heel veel berenactie in Grand Teton en Yellowstone, het kopen van een andere pick-up en daarna ook nog een andere camper. Nog meer grizzlyberen in Hyder en we rijden de Dempster Highway in Canada voor de kariboes. Daarna door via Top of the World Highway naar Alaska. Veel elanden in Denali en via Cambell highway door naar Bella Coola. In de winter brengen we drie maanden in Mexico door.

2008 juni - oktober 2008
Na een half jaar werken in Nederland vertrekken we weer naar de USA. Sneeuw in juni (!) in Yellowstone, grizzlyberen in Hyder en door naar de staat Alaska voor de herfstkleuren van de toendra en waar het wildlife klaar is voor de paring, dus op z'n mooist. Over de Dalton Highway rijden we naar Prudhoe Bay, over de meest noordelijke route in Alaska. Onze berenfoto's worden gepubliceerd in de Londen Metro krant. Via Bella Coola reizen we naar het zuiden. En warm worden we weer in de natuurlijke hete bronnen in Death Valley, California. De winter van 2008 - 2009 brengen we door in Mexico

2009 april - juni 2009
Bloeiende cactussen in Arizona. Heel veel wolven, maar ook sneeuw in Yellowstone. In British Columbia (Canada) zien we voor het eerst een Kermode beer (zeldzame witte zwarte beer). Drie maanden naar Nederland en dan in oktober weer naar Yellowstone.
Daar besluiten we spontaan voor een maand naar Zuid Afrika te vliegen en een camper te huren.
Terug in de USA is de temperatuur gezakt naar -20 graden Celsius en we vluchten snel naar Mexico.

2010 april - mei 2010
Ook dit keer staat Yellowstone op het programma, ons meest favoriete Nationale Park.

2011 maart - mei 2011
Yellowstone met heel veel sneeuw, wolven en grizzlyberen. We ontmoeten oude vrienden en PJ bouwt een flatbed om de camper meer steun te geven, zodat we meer opbergruimte hebben en een extra dieseltank.

2011 augustus - oktober 2011
Deze trip is om herfst in Alaska mee te maken. We rijden de Dempster Highway om kariboes te zien, maar we fotograferen alleen grizzlyberen. In Denali NP blazen we de motor op en de pick-up moet naar Fairbanks gesleept worden. Vier weken en heel veel geld later rijden we terug naar Canada. Bij Kluane Lake zijn we getuige van een prachtige Noorderlicht show. We laten de camper achter bij een opslagbedrijf in Calgary en laten hem daar ongepland voor acht maanden achter!

2012 - 2013 november 2012 - maart 2013
We landen in een koud Calgary en maken toch nog een rondje door Banff en Jasper N.P.
Daarna maken we een road trip door de USA via Minnesota, North en South Dakota, Colorado en Utah.
Na drie heerlijke maanden in Mexico vermaken we ons in maart in Arizona en Utah, voordat we snel door de rest van de koude staten naar Calgary terugrijden.

2013 augustus - december 2013
Nadat we beide huizen weer verhuurd hebben, kunnen we (zeer verlaat) toch nog vertrekken naar Canada. We gaan in een streep naar Hyder, Alaska waar we vissende wolven hopen te fotograferen. Dit lukt pas na twee weken wachten op het platform van Fish Creek.
Daarna gaan we naar Haines, Alaska waar we vele grizzlyberen fotograferen. Onze jacht naar het Noorderlicht brengt ons naar de Canadese provincies Alberta, Saskatchewan en Manitoba.
Na een 'shut down' van 17 dagen, gaan eindelijk de Nationale Parken in de USA weer open en wij gaan naar Yellowstone. Daarna cruisen we uitgebreid door CaliforniŽ.
Half december gaan we naar Baja California, Mexico.

2014 mei - november 2014
Na de winter doorgebracht te hebben in Mexico, komen in mei Nederlandse vrienden een maand met ons meereizen. Daarna Yellowstone en Grand Teton NP en voor het eerst fotograferen we wilde paarden! Zes weken Nederland en begin augustus begint onze roadtrip vanaf Calgary naar Hyder, Alaska, Haines, Russian River, Denali National Park, Dalton Highway en 12 keer Noorderlicht in de maand september.
We fotograferen nog meer wilde paarden in de USA en nemen dan het besluit om te stoppen met reizen en de camper te verkopen! Dit heeft meer voeten in aarde dan verwacht en de camper staat voorlopig in de opslag in Canada, klaar om in het voorjaar verkocht te worden.

2015 september  - november 2015
We gaan voor de laatste keer naar het Noord Amerikaanse continent, volgen het Noorderlicht, rijden hiervoor 6000 kilometer en zien de dansende Aurora's 8 dagen achter elkaar.
Daarna gaan we serieus aan de slag om de camper te verkopen en dat lukt in november in New Mexico. Neef Randy verkoopt de pick-up truck een paar weken later. Onze trip op dit continent is ten einde.